Elektra 2

Suomen ensimmäinen hybridilautta, sähköllä ja dieselillä kulkeva lautta Elektra.

 

kuvat: 

 

 

Suomen suurin ja modernia tekniikkaa sisältävä Finferriesin lautta Elektra kastettiin Turussa 29.5.2017. Aluksen kummina toimii liikenneministeri Anne Berner, joka suoritti laivan kasteen.

Alus rakennettiin suunnitellussa aikataulussa Puolassa CRIST S.A- telakalla Gdyniassa. Matka hinauksessa telakalta kohti Suomea alkoi 18.5.2017 klo 16.00.

Voimanlähteenä lautassa on pääsääntöisesti maasähköllä ladattavat akut. Akut ladataan automaattisella laitteistolla aina aluksen tultua rantaan. Lataus kestää kerrallan noin viisi minuuttia. Lisäksi varmistuksena on myös dieselkoneet 3×420 KW.

Diesel moottoreiden apuvoimaa tarvitaan lähinnä vaikeissa jääoloissa tai mahdollisen sähkökatkon aikana. Sähköllä on tarkoitus ajaa yli 98% ajasta. Aluksen aurinkopaneelit tuottavat sähköä miehistötiloihin.

Konehuoneessa on kaksi akkuryhmää jotka ovat vesijäähdytteisiä. Akkujen varaustaso pidetään 60-90% välillä, jolloinka akkujen käyttöikää saadaan pidennettyä suurinpiirtein kahdeksaan vuoteen.

Lautan molemmissa päissä on Rolls-Roycen 900KW:n sähköinen  360 astetta kääntyvä ohjailupotkuri. Aluksessa on paljon tekniikkaa jolla pärjäisi myös isommilla vesillä mm autopilotti, ja ns. kuolleenmiehen kytkimet jotka vaativat reagointia määräajoin.

Komentosillalla kaikki hallintalaitteet ovat käden ulottuvilla ja meno on hiljaista sähkömoottoreilla ajettaessa. Myös turvallisuuteen ja pelastautumisjärjestelmiin on kiinnitetty huomiota, kuin myös ympäristöystävällisyyteen päästöjen ollesa miltei olemattomat. Suunnittelukriteereissä on korostettu toimintavarmuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus.

Sähkötekniikan on toimittanut Siemens. Lauttaan mahtuu autoja 40% enemmän kuin samaa reittiä liikennöivälle Sterna lautalle, eikä uudessa lautassa ole hyllyjä ollenkaan vaan kaikki autot ovat samalla tasolla autokannella. Elektra aloittaa liikennöinnin Parainen-Nauvo reitillä kesäkuussa 2017.

  • 17.4.2018 Amsterdamissa pidetyssä Sulphur Cap 2020 merialan konferensissa Elektra lautta voitti kansainvälisen Vuoden Alus- palkinnon.
  • 27.-29.6.2018 Amsterdamissa järjestettiin maailman suurin merialan käyttövoimia esittelevä tapahtuma, jossa Finferries sai pääpalkinnon. Kysessä on arvostettu vuosittainen kunniamaininta.

 

  • pituus 97,92m
  • leveys 15,20m
  • 5 ajokaistaa, yhteensä 450m
  • autoja 90
  • akkukapasiteetti 1MWh
  • propulsiokoneisto 2x 900KW

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *